
Ανάλογα με το μήκος της φλογέρας, η τονική κλίμακα διαφέρει. Όσο μακρύτερη είναι, τόσο χαμηλότερη τονική κλίμακα αποδίδει. Μια φλογέρα που είναι γύρω στα 45 εκ., μπορεί να αποδώσει 19 φθόγγους, δηλαδή δύο οκτάβες και μία πέμπτη. Η ποιότητα του ήχου δεν είναι ίδια σε όλη την έκταση των φθόγγων. Οι χαμηλοί φθόγγοι, είναι κάπως «μουντοί» και βραχνοί, σε αντίθεση με τους φθόγγους της αμέσως υψηλότερης οκτάβας, που είναι «καθαροί» και διαπεραστικοί. Κατά το παίξιμο της φλογέρας, ο οργανοπαίχτης ξεμπολιάζει συνεχώς τους φθόγγους της μελωδίας με διάφορα «στολίδια» (αποτζατούρα, τρίλιες, τρέμολα). Οι τεχνικές αυτές προσδίδουν νεύρο και έκφραση. Νεύρο χάρη στις εσωτερικές μουσικές υποδιαιρέσεις που δημιουργούν, και έκφραση διότι χρωματίζουν με ιδιαίτερο τρόπο τη μελωδία. Για τη φλογέρα συγκεντρώνουμε ιστορικά στοιχεία από βυζαντινές και μεταβυζαντινές τοιχογραφίες που μαρτυρούν την παρουσία της στον ελλαδικό χώρο από τους πρώτους αιώνες της βυζαντινής εποχής έως σήμερα. Επίσης σε χειρόγραφα κείμενα αλλά και σε μικροτεχνήματα εμφανίζονται διαφόρων ειδών φλογέρες και σε διάφορα μεγέθη.
Εδώ ο Λευτέρης Γυφτάκης από το Βυθό Βοΐου (σήμερα 21-1-2012 τον βρήκαμε στον Πεντάλοφο Βοΐου και μας έπαιξε έναν σκοπό)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου