Το Εργαστήριο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού & Ερευνών ΙΙΙ: Μορφολογίας – Ρυθμολογίας του τμήματος Αρχιτεκτονών Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και Ο Σύνδεσμος Γραμμάτων και Τεχνών του Μουσείου Ιστορίας - Λαογραφίας & Φυσικής Ιστορίας του Νομού Κοζάνης, οργανώνουν το:
3ο Εργαστήριο Θεωρητικής και Πρακτικής Αποκατάστασης Κτηρίων Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής στα Μαστοροχώρια του Βοΐου.
Εισηγητής:
Δρ. Νικόλαος Απ. Λιανός, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Αν. Καθηγητής ΤΑΜ/ΔΠΘ,
Διευθυντής Εργαστηρίου Μορφολογίας – Ρυθμολογίας, ΔΠΘ.
Επίτιμος Καλεσμένος την Πρώτη μέρα του Εργαστηρίου, την Δευτέρα 23 Ιουλίου του 2012,ήταν Ο ομότιμος καθηγητής του Αρχιτεκτονικού Τμήματος της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. Νικόλαος Μουτσόπουλος.
Στα πλαίσια της εκπαιδευτικής διαδικασίας των Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στη χώρα μας παρατηρείται έντονο χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης. Το γεγονός αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό στον τομέα της Προστασίας και των Αποκαταστάσεων Μνημείων.
Μετά και την επιτυχημένη διοργάνωση των προηγούμενων 2 Εργαστηριών, το 2010,και το 2011,αντίστοιχα, πραγματοποιείται, στον Πεντάλοφο Βοΐου και φέτος από τις 23 Ιουλίου έως και την 1η Αυγούστου του 2012,το 3o Εργαστήριο Θεωρητικής και Πρακτικής Αποκατάστασης κτιρίων.

Το Εργαστήριο απευθυνεται σε φοιτητές και νέους επιστήμονες (αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί), αλλά και σε επιστήμονες συναφών κλάδων, όπως αρχαιολόγοι, συντηρητές έργων τέχνης, κλπ.
Επιλογή του χώρου υλοποίησης του Εργαστηρίου:
τα Μαστοροχώρια του Βόϊου
Τα Μαστοροχώρια του Βόϊου και οι άνθρωποί τους φημίζονταν στο παρελθόν τους για τη μαστορική τους τέχνη.
Η άγονη γη στην οποία κατοικούσαν, «αντί για καρπούς τους έδινε πέτρες». Πέτρες σε στρωματογραφική όμως διάταξη, πολλές φορές κοντά στην επιφάνεια του εδάφους, που εύκολα μπορούσαν να αποκολληθούν και στη συνέχεια να πελεκηθούν και να χρησιμοποιηθούν ως οικοδομικό υλικό. Γι’ αυτό το λόγο οι κάτοικοι στράφηκαν στο πελέκημα της πέτρας και στο χτίσιμο.
Από γενιά σε γενιά η μαστορική τους ικανότητα εξελίχθηκε σε τέχνη και η φήμη τους απλώθηκε πέρα από τη Βαλκανική. Έχτισαν σπίτια, εκκλησίες, γεφύρια, μύλους και ταξιδεύοντας σε μπουλούκια, διαμόρφωσαν με τη μοναδική τους μαεστρία την αρχιτεκτονική, όχι μόνο στα Μαστοροχώρια στα οποία έδωσαν το όνομά τους, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως στη Μικρά Ασία, στην Αίγυπτο, στο Σουδάν, στην Περσία μέχρι και στην Αμερική τα νεώτερα χρόνια. Η τέχνη αυτή, διασώζεται σήμερα από λιγοστούς.
Θεωρώντας δεδομένο ότι η προστασία και η ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς κάθε τόπου αποτελεί μια αναντικατάστατη έκφραση πλούτου του πολιτισμού του και ανεκτίμητη μαρτυρία του παρελθόντος, επιδίωξη του Εργαστηρίου ήταν ο συνδυασμός μιας θεωρητικής προσέγγισης των αρχών αποκατάστασης, ταυτόχρονα με την ανάδειξη-αναβίωση των παραδοσιακών οικοδομικών τεχνών που εξαφανίζονται.
Για την υλοποίηση των παραπάνω, έπρεπε να εντοπιστεί ένας παραδοσιακός οικισμός που τα κτήρια του να διασώζονται σε καλή κατάσταση και οι οποίες φθορές να οφείλονται κυρίως στο χρόνο και την εγκατάλειψη (που αποτελεί συνήθως αντιστρέψιμο γεγονός) και όχι στις σύγχρονες ανθρώπινες επεμβάσεις, που δυστυχώς τις περισσότερες φορές είναι μη αντιστρέψιμες.
Ιδανική περιοχή για τους παραπάνω σκοπούς, θεωρήθηκε ο χώρος των Μαστοροχωρίων του Βοΐου. Ύστερα από συνεχείς επισκέψεις στα πολυάριθμα μαστοροχώρια, μαζί με τον συνάδελφο αρχιτέκτονα και πρόεδρο του ΣΓΤΚ, Π. Αγγελή, επιλέχθηκε ως έδρα για την διοργάνωση τόσο του 1ου όσο και του 2ου Εργαστηρίου Θεωρητικής Πρακτικής Αποκατάστασης Κτηρίων Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής ο Πεντάλοφος και η γύρω περιοχή του, διότι όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, παρ’ όλες τις καταστροφές που έχει υποστεί το κτιριακό του απόθεμα, θεωρείται ότι παραμένει ακόμη ένα πολύτιμο «ανοικτό βιβλίο» ιστορίας αρχιτεκτονικής και οικοδομικής τέχνης.
Σκοπός εργαστηρίου είναι να παρακολουθήσουν οι συμμετέχοντες διαλέξεις σχετικά με τις αποκαταστάσεις από εξειδικευμένους διδάσκοντες,καθώς επίσης να αποκτήσουν ουσιαστική εμπειρία μέσω της άμεσης επαφής τους με τα προς αποκατάσταση κτήρια και τα επιμέρους μέρη τους (τοιχοποιία, κονιάματα, στέγη κ.α.). Οι διαλέξεις καθώς και οι εργασίες αποκατάστασης θα πραγματοποιηθούν με τη συμμετοχή διδασκόντων από το Δ.Π.Θ., το Α.Π.Θ., το Ε.Μ.Π. και το Πανεπ. Πατρών.
Θεματολογία εργαστηρίου: Τα πρώτα σωστικά μέτρα, την αποκατάσταση ξύλινων και λίθινων κατασκευών, την συντήρηση των ωμοπλινθοδομών – οπτοπλινθοδομών και παραδοσιακών κονιαμάτων, τα ενέματα, κ.α.. Ακόμα θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις με θέματα από την ευρύτερη περιοχή όπως τα πέτρινα γεφύρια, η μελέτη μετακίνησης της Μονής Παναγίας Τουρνικίου Γρεβενών, καθώς και εκπαιδευτικές επισκέψεις στη Σιάτιστα, Εράτυρα, σε Μοναστήρια και άλλους παραδοσιακούς οικισμούς της περιοχής.
(Θα ακολουθήσουν 4 βίντεο από την χθεσινή πρώτη μέρα,Δευτέρα 23 Ιουλίου 2012)
1ο Μέρος: Χαιρετισμοί Προσκεκλημένων -Έναρξη Εργαστηρίου
2ο Μέρος:Ομιλία Καθηγητή Νικόλαου Μουτσόπουλου
Ο ομότιμος καθηγητής του Αρχιτεκτονικού Τμήματος της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. Νικόλαος Μουτσόπουλος του Κωνσταντίνου, γεννήθηκε το 1927 στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και μετεκπαιδεύτηκε στη Γαλλία. Διδακτορικό δίπλωμα έλαβε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Ε.Μ.Π. Είναι διπλωματούχος της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., όπου και δίδαξε κατ' ανάθεση το μάθημα της Χριστιανικής Αρχαιολογίας και Τέχνης. Το 1958 εκλέγεται τακτικός καθηγητής στην Έδρα της Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας στο Αρχιτεκτονικό Τμήμα της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. Έχει ασχοληθεί με τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική και τη μελέτη της βυζαντινής και της παραδοσιακής κατοικίας και τέχνης. Έχει γράψει σχετικές μελέτες και έχει διοργανώσει και μετάσχει σε πολλά διεθνή και τοπικά επιστημονικά συνέδρια. Έχει διενεργήσει ανασκαφές σε διάφορα σημεία της Ελλάδας. Ασχολείται με τη μελέτη και την καταγραφή των οχυρών οικισμών και κάστρων του βορειοελλαδικού χώρου και με θέματα συγκριτικής μορφολογίας. Διετέλεσε πρόεδρος σε διεθνή και εθνικά επιστημονικά συμβούλια. Έχει εργασθεί ως υπεύθυνος στην αναστήλωση του Παναγίου Τάφου. Είναι αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, της Academia Pontaniana της Νεαπόλεως και της Ακαδημίας Επιστημών της Βουλγαρίας, καθώς και επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Σόφιας.
Εργογραφία
Πρόσφατες εκδόσεις (πηγή: ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ):
Ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Αθήνα, Αλέξανδρος, Σελ.: 364. ISBN: 960-7750-58-6
Ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Αθήνα, Αλέξανδρος, Σελ.: 348. ISBN: 960-7750-59-4
Γεράκι. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδη Αφοί, 1981. Σελ.: 246.
Οι εκκλησίες του νομού Πέλλης. Θεσσαλονίκη, Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, 1989. Σελ.: 504.
Καστοριά. Αθήνα, Μέλισσα, 1989. Σελ.: 72. ISBN: 960-204-156-0
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989. Σελ.: 575.
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989. Σελ.: 445.
Η βασιλική του αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989.
Εκκλησίες της Καστοριάς. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1992. Σελ.: 567. ISBN: 960-260-645-2
Παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Μακεδονίας. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1993. Σελ.: 98. ISBN: 960-260-711-4
Μακεδονικά βιώματα. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1996. Σελ.: 443. ISBN: 960-260-849-8
Η δερματόστιξη ( Το τατουάζ ). Θεσσαλονίκη, Βάνιας, 1996. Σελ.: 165.
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1999. Σελ.: 360. ISBN: 960-260-993-1
Τα τζάτζαλα. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2000. Σελ.: 232. ISBN: 960-12-0905-0
Ρεντίνα IV. Θεσσαλονίκη, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, 2000. Σελ.: 434. ISBN: 960-7265-44-0
Διαδρομή αυτογνωσίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2000. Σελ.: 159. ISBN: 960-8480-72-8
Ρεντίνα ΙΙ. Αθήνα, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, 2001. Σελ.: 534. ISBN: 960-7018-88-5
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 364. ISBN: 960-8092-15-9
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 348. ISBN: 960-8092-16-7
Διαδρομή αυτογνωσίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2001. Σελ.: 237. ISBN: 960-8480-73-6
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 282. ISBN: 960-8092-14-0
Θεσσαλονίκη. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2002. Σελ.: 249. ISBN: 960-8452-94-5
Οι βυζαντινές εκκλησίες της Άρτας. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 2002. Σελ.: 190. ISBN: 960-374-145-0
Συναισθηματική τοπογραφία. Σκόπελος, Νησίδες, 2002. Σελ.: 247. ISBN: 960-8263-09-3
Η πασσαλόπηκτη κατοικία ενός λιμναίου νεολιθικού οικισμού. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2003. Σελ.: 179. ISBN: 960-12-1225-6
Σταυρωμένοι κίονες. Αθήνα, Κοάν, 2004. Σελ.: 183. ISBN: 960-7895-40-1
Άγνωστα βυζαντινά κάστρα της Μακεδονίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2004. Σελ.: 228.
Παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Μακεδονίας. Θεσσαλονίκη, Επίκεντρο, 2005. Σελ.: 98. ISBN: 960-6645-17-7
Βυζαντινά και οθωμανικά. Θεσσαλονίκη, Νησίδες, 2005. Σελ.: 311. ISBN: 960-8263-42-5
Γρεβενά. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2006. Σελ.: 470. ISBN: 960-12-1493-3
Άνω Μακεδονία. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Τζιαμπίρης - Πυραμίδα, 2006. Σελ.: 432. ISBN: 960-8060-16-8
Η Κόκκινη Εκκλησία (Kizil Kilise) κοντά στο Sivri Hisar της Καππαδοκίας. Θεσσαλονίκη, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, 2007. Σελ.: 55. ISBN: 978-960-7265-72-2
Πρόσφατες εκδόσεις (πηγή: ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ):
Ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Αθήνα, Αλέξανδρος, Σελ.: 364. ISBN: 960-7750-58-6
Ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Αθήνα, Αλέξανδρος, Σελ.: 348. ISBN: 960-7750-59-4
Γεράκι. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδη Αφοί, 1981. Σελ.: 246.
Οι εκκλησίες του νομού Πέλλης. Θεσσαλονίκη, Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, 1989. Σελ.: 504.
Καστοριά. Αθήνα, Μέλισσα, 1989. Σελ.: 72. ISBN: 960-204-156-0
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989. Σελ.: 575.
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989. Σελ.: 445.
Η βασιλική του αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 1989.
Εκκλησίες της Καστοριάς. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1992. Σελ.: 567. ISBN: 960-260-645-2
Παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Μακεδονίας. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1993. Σελ.: 98. ISBN: 960-260-711-4
Μακεδονικά βιώματα. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1996. Σελ.: 443. ISBN: 960-260-849-8
Η δερματόστιξη ( Το τατουάζ ). Θεσσαλονίκη, Βάνιας, 1996. Σελ.: 165.
Η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου στην Πρέσπα. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 1999. Σελ.: 360. ISBN: 960-260-993-1
Τα τζάτζαλα. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2000. Σελ.: 232. ISBN: 960-12-0905-0
Ρεντίνα IV. Θεσσαλονίκη, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, 2000. Σελ.: 434. ISBN: 960-7265-44-0
Διαδρομή αυτογνωσίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2000. Σελ.: 159. ISBN: 960-8480-72-8
Ρεντίνα ΙΙ. Αθήνα, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, 2001. Σελ.: 534. ISBN: 960-7018-88-5
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 364. ISBN: 960-8092-15-9
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 348. ISBN: 960-8092-16-7
Διαδρομή αυτογνωσίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2001. Σελ.: 237. ISBN: 960-8480-73-6
Ιστορία του ελληνικού έθνους. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Αλέξανδρος, 2001. Σελ.: 282. ISBN: 960-8092-14-0
Θεσσαλονίκη. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2002. Σελ.: 249. ISBN: 960-8452-94-5
Οι βυζαντινές εκκλησίες της Άρτας. Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής, 2002. Σελ.: 190. ISBN: 960-374-145-0
Συναισθηματική τοπογραφία. Σκόπελος, Νησίδες, 2002. Σελ.: 247. ISBN: 960-8263-09-3
Η πασσαλόπηκτη κατοικία ενός λιμναίου νεολιθικού οικισμού. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2003. Σελ.: 179. ISBN: 960-12-1225-6
Σταυρωμένοι κίονες. Αθήνα, Κοάν, 2004. Σελ.: 183. ISBN: 960-7895-40-1
Άγνωστα βυζαντινά κάστρα της Μακεδονίας. Σκόπελος, Νησίδες, 2004. Σελ.: 228.
Παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Μακεδονίας. Θεσσαλονίκη, Επίκεντρο, 2005. Σελ.: 98. ISBN: 960-6645-17-7
Βυζαντινά και οθωμανικά. Θεσσαλονίκη, Νησίδες, 2005. Σελ.: 311. ISBN: 960-8263-42-5
Γρεβενά. Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2006. Σελ.: 470. ISBN: 960-12-1493-3
Άνω Μακεδονία. Συλλογικό έργο. Αθήνα, Τζιαμπίρης - Πυραμίδα, 2006. Σελ.: 432. ISBN: 960-8060-16-8
Η Κόκκινη Εκκλησία (Kizil Kilise) κοντά στο Sivri Hisar της Καππαδοκίας. Θεσσαλονίκη, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, 2007. Σελ.: 55. ISBN: 978-960-7265-72-2
3ο Μέρος: Ερωτήσεις Φοιτητών και Παρευρισκομένων προς τον Καθηγητή Νικόλαο Μουτσόπουλο.
4ο Μέρος: Παρουσίαση Προγράμματος- Αγιασμός Έργου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου